In de afgelopen jaren heeft de timmerindustrie grote verbeterstappen gezet als het gaat over haar imago, dat door sommigen nog altijd getypeerd wordt als ouderwets. ‘Timmerfabrikant zijn’, klinkt wellicht dan niet zo sexy, maar het is het wel! Hans Wesselink, mede-eigenaar bij Groothuis Timmerfabriek licht toe welke interne verbeterprocessen zoal bij TSG-bedrijven doorgevoerd worden, die uiteindelijk vooral verbetering voor de klanten betekenen.
Quick Response Manufacturing (QRM) is een productieaanpak die ervoor zorgt dat interne en externe doorlooptijden verminderen, met dus steeds gunstigere resultaten. Met het verkorten van orderdoorlooptijden en tegelijkertijd het waarborgen van de betrouwbaarheid is dit zo’n verbeterproces dat volop ingezet wordt in de timmerindustrie. “Grote bijdrage hieraan levert de aanschaf van bewerkingscentra. We hebben bij ons inmiddels zoveel verbeter- en efficiëntieslagen doorgevoerd, dat de doorlooptijd van ongeveer 34 dagen nu teruggebracht is naar 7 dagen. Dat is een enorme verbetering voor alle betrokken partijen.”
Ook op het gebied van lean manufacturing zijn flinke stappen gezet. Deze managementfilosofie is erop gericht om maximale waarde voor de klant te realiseren, met daarbij zo min mogelijk verspilling gedurende het productieproces. “Dat is ook bij ons de filosofie geworden, het moet en kan elke dag een beetje beter. We staan daarin niet stil. Het is een constant verbeterproces dat we met behulp van data steeds gedetailleerder inzichtelijk hebben. Zo kunnen we dankzij het scannen van uren per onderdeel exact kijken waar eventueel de crux zit. En dat monitoren we wekelijks. Dankzij dashboards hebben we per bewerking inzichtelijk gekregen hoelang een bewerking daadwerkelijk duurt en daarop kunnen we dan weer zeer gericht sturen. Daarbij wordt ook calculatie betrokken, zodat klanten ook direct de voordelen hiervan ervaren.”
Robotisering zorgt ervoor dat een toenemend aantal taken dat eerst door mensen werd uitgevoerd, nu door robots wordt uitgevoerd. Of in het geval van cobots samen met medewerkers uitgevoerd worden. “Denk aan spuitrobots en lijmrobots die je inmiddels volop tegenkomt bij TimmerSelekt bedrijven.”
“Eén van de TimmerSelekt bedrijven – Timmerfabriek Neede – bouwt inmiddels chips in de kozijnen. Hierin zijn zowel de projectadministratie als de merkinformatie van het kozijn verwerkt. De machines in de fabriek lezen deze informatie automatisch uit. Dit leidt tot sneller en efficiënter produceren, minder voorraad en bijvoorbeeld minder opslag. Maar ook voor de klant en de eindgebruiker is het een groot voordeel dat de juiste informatie beschikbaar is op ieder kozijn, eenvoudigweg door de chip te scannen. Dit staat dan ook hoog op ons wensenlijstje.”
“Naast deze interne verbeterprocessen geven we het houten kozijn op tal van manieren voortdurend kwaliteitsinjecties. We zijn met z’n allen nooit klaar met verbeteren. Van de nieuwste lijm- en spuitrobots tot geavanceerde bewerkingscentra en chips in kozijnen. En van het verlengen van de levensduur van houten kozijnen tot papierloos werken. Allemaal verbeterslagen en innovaties die doorgevoerd zijn en worden waardoor dat ‘ouderwetse’ imago van de timmerindustrie al lang achterhaald is. Bovendien zorgen al deze verbeteringen voor allerlei voordelen voor de klant. En dat is het belangrijkste natuurlijk. Van een betere leverbetrouwbaarheid en sneller leveren tot betere communicatie, het meedenken in kwaliteit en in het klantproces. Iedereen profiteert hiervan dus.”