TimmerSelekt Groep logo

Het houten kozijnconcept garantie & ontzorging

Als TimmerSelekt-bedrijf is Helwig Kozijnen altijd bezig met innovatie. Hoe kunnen we onze klanten beter bedienen en meer gemak bieden? Momenteel peilt Helwig Kozijnen bij een aantal woningcorporaties een concept rondom vergaande garantie en onderhoud als het gaat over de houten kozijnen in het project. De eerste reacties zijn positief. Wil Helwig licht toe hoe het idee ontstaan is en wat dit concept inhoudt. Bovendien doet hij een oproep aan je om mee te denken!

De 10 jaar garantieperiode kent kleine lettertjes

Wil Helwig: “In de volksmond kent de ‘normale garantieperiode’ 10 jaar. Zo bestaan er de 10 jaar SGT basis-garantie en het Hout100%-zekerheidslabel van 10 jaar. Echter, deze garantieperiode kent ook kleine lettertjes. Zo krijg je op het hang- en sluitwerk slechts 2 jaar garantie. En garantietermijnen korter dan die 10 jaar gelden ook voor ventilatieroosters, dichtingsprofielen- en materialen, sandwichpanelen en plaatmaterialen.

Ik dacht; “Kan dat nou niet anders? Kan de termijn niet voor alle onderdelen ook echt 10 jaar zijn? Zodat woningcorporaties ook echt 10 jaar lang ontzorgd zijn? Gewoon zoals beloofd, transparant, zonder kleine lettertjes en uitzonderingen op allerlei onderdelen?” Op die manier weten alle betrokken partijen waar ze aan toe zijn.

Een garantie- en ontzorgconcept zonder kleine lettertjes

Zo ontstond het garantie- en ontzorgconcept in mijn hoofd. Het houdt in dat we periodiek (elke 4 jaar) naar het project toegaan, de kozijnen controleren, het H&S-werk bijsmeren en afstellen. Zijn we dan ook in staat om de garantie door te trekken naar alles rondom het houten kozijn? Ja!

De meeste verfaanbieders kunnen al garanties geven van 10 tot 12 jaar niet schilderen. 10 jaar voor donkere kleuren, 12 jaar voor lichte kleuren. Na 10 jaar wordt de verf logischerwijs wat doffer, door weersomstandigheden en uv-straling. Voor het schilderwerk bieden we daarom in samenwerking met verfaanbieders het Longlife concept aan. Door tijdens het periodieke onderhoud het schilderwerk met een soort wax te behandelen, kunnen we de glansgraad op peil houden en zelfs omhoog halen.

12 jaar garantie op alle onderdelen van het houten kozijn

En zo hebben we ook naar de andere onderdelen gekeken. Zoals de draaikiep-beslagen. Als we periodiek het raam met beslag controleren, afstellen en smeren, dan kunnen we ook daarop langer garantie geven. En we nemen ook meteen de deursloten mee. We maken de ramen open, maken kitnaden schoon, smeren alles, controleren de verbindingen, herstellen beschadigingen… We kunnen zelfs aanbieden om de glasruiten te wassen! Dat is dan ook meteen een mooie service van de woningcorporatie naar haar bewoners toe.

Het garantie- en ontzorgconcept houten kozijnen:
  • Periodiek onderhoud (eens in de 4 jaar)
  • Wax-laag buitenzijde kozijn- en raamdorpels waardoor glansgraad verbetert
  • Inspectie kozijnverbindingen en vochtmeting
  • Controle-, smeer- en afstelbeurt hang- en sluitwerk, ramen én deuren
  • Kaders controleren en reinigen
  • Glasruiten wassen (optioneel)

 

Als we het concept compleet uit kunnen voeren als ik het nu in gedachte heb, dan kunnen we de garantieperiode zelfs naar 12 jaar oprekken. Dus 12 jaar garantie op alles! Dat betekent voor een woningcorporatie in 12 jaar slechts 3 keer controle en onderhoud, waardoor ze voor een laag bedrag per maand volledig ontzorgd zijn. Ik ben hierover nu met een aantal woningcorporaties is gesprek en de eerste reacties zijn positief.

Denk je met ons mee?

Zekerheid bieden past bij deze tijd. Net als gemak. Deze aspecten komen optimaal samen in dit concept. Het concept is niet in beton gegoten. Ik roep dan ook iedereen op die het interessant vindt om samen met ons dit concept verder uit te denken en te optimaliseren. Zodat we woningcorporaties echt kunnen ontzorgen, zonder dat er ergens nog kleine lettertjes blijken te zijn.

Heb je dus tips, vragen of opmerkingen?

Ik ben benieuwd!”